Prijs treinrit in 8 jaar explosief gestegen

De prijs van een treinkaartje is sinds de invoering van de ov-chipkaart in 2008 bijna twee keer zo hard gestegen als de inflatie. Treinkaartjes werden tot wel 35 procent duurder.

De prijsstijging blijkt uit een analyse van AD.nl en treinreiziger.nl. Wie in 2008 een retourtje Amsterdam CS – Rotterdam CS kocht, was 23,10 euro kwijt. Wie nu heen en weer reist, betaalt 30,40 euro. (+ 32 procent). Maand- en jaarkaarten werden tussen de 25 en 30 procent duurder. Een jaarkaart Emmen – Harderwijk bijvoorbeeld ging in negen jaar tijd van 3.084 naar 4.092,60 euro (+ 32,7 procent). Een jaarabonnement Arnhem – Venlo ging van 3.027 euro naar 4.222,80 euro (+ 40 procent).

Die prijsstijgingen zijn veel forser dan de inflatie. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek werd het leven sinds 2008 15,1 procent duurder. ,,NS grijpt steeds de maximale ruimte die er is om de tarieven te verhogen”, zegt Hildebrand van Kuyeren van treinreiziger.nl.

,,Terwijl je er niet meer trein voor krijgt”, zegt Rikus Spithorst van Maatschappij voor beter OV. ,,Sterker: je krijgt minder voor je euro. In 2008 zat je niet zo als haringen in een ton als nu. Dat zeggen we ook: als je moet staan in de trein is een prijsstijging dan gerechtvaardigd?”

Reizigersorganisatie Rover vreest dat de trein zich uit de markt prijst. ,,Een keertje de auto laten staan en de trein nemen is te duur geworden”, zegt woordvoerster Sanne van Galen.

Regels
NS stelt dat de gemiddelde treinreiziger 25,6 procent duurder uit is dan in 2008 en zegt zich volledig aan de regels te houden. Volgens de NS is de stijging te verklaren uit de inflatie plus een hogere gebruiksvergoeding, de heffing die ProRail rekent aan vervoersbedrijven om het spoor te gebruiken.

Maar volgens hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft zijn de prijsstijgingen bij NS ‘niet volledig te verklaren’ uit de inflatie en de 40 miljoen die de NS per jaar extra aan ProRail moet betalen. Hij wijst erop dat die verhoging een schijntje is op de 2,4 miljard euro die de NS verdient aan de Nederlandse treinreiziger.

De invoering van de ov-chipkaart maakte treinritten voor veel mensen prijziger omdat het voordeel van een retourtje verdween. Volgens NS zouden de prijzen zonder het plastic pasje ‘precies evenveel’ zijn gestegen.

Deel dit artikel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Full 2
Culinaire routes
De leukste restaurants, de meest verfijnde smaken, de eerlijkste gerechten.
Full 2
Full 2
Fiets, wandel- en vaarroutes
Kom lekker in beweging en loop of fiets een mooie route!
Full 2
Full 2
Er op uit
Nederland is veelzijdiger dan je denkt. Laat het dagelijkse leven even achter je en geniet!
Full 2
Full 2
Schrijf mee
Vertel jij graag mooie verhalen? Schrijf dan mee met de redactie van 50+
Full 2
previous arrow
next arrow
Scroll naar boven
Scroll naar top