close
  • dinsdag 26 maart
Vrije tijd

We kopen weer cassettebandjes

We kopen weer cassettebandjes

Het cassettebandje is aan een revival bezig. Vorig jaar werden er maar liefst vijf keer meer van verkocht dan in 2013.

Ruim 21.000 van deze bandjes werden er in 2018 verkocht. Afkomstig van de enige cassettebandjesfabriek in de Benelux, De Bandjesfabriek in het Gelderse Lochum. De fabriek noemt zich specialist in analoge geluidsdragers. Misschien verbaas je je over het feit dat ze nog geproduceerd worden, maar de fabriek draait op volle toeren.

Het meest opvallende is misschien nog wel dat de helft van de bandjes vorig jaar vol stond met muziek van artiesten en platenlabels. De andere helft bestaat uit lege bandjes voor particulieren, kleine labels of artiesten die zelf de opnames willen verzorgen.

Spinvis

Wie meent dat het slechts derderangs-artiesten zijn die hier gebruik van maken heeft het mis want het debuutalbum van Spinvis verscheen in den oplage van duizend stuks op een cassettebandje. Een popcultureel artefact wordt het genoemd, deze cassette. De opkomende populariteit van de muziekdrager zorgt ervoor dat de debuutcassette van Spinvis ofwel Erik de Jong, op 12 oktober van het vorig jaar opnieuw werd uitgebracht. In een beperkte oplage weliswaar.

Cassette Store Day

De dag erna was het overigens, voor de vijfde keer op rij, Cassette Store Day, als eerbetoon aan de cassette. De jaarlijkse happening is in het leven geroepen door record label maatschappijen uit Groot Brittannië. Het eerste jaar (2013) namen 28 shops deel die voor de gelegenheid special-limited-edition cassettebandjes uitbrachten.

Mumford & Sons

Inmiddels hebben ook Mumford & Sons en Ariana Grande albums uitgebracht die eveneens op cassette te koop zijn. Ondanks het ‘bijna’ verdwijnen van de cassetteband ten gevolge van de opmars van de compact disc in de jaren tachtig, lijken liefhebbers er dus nog geen afscheid van te kunnen nemen. Volgens insiders is de cassette makkelijk te produceren en wordt een herintroductie aangemoedigd. De populariteit en tevens exclusiviteit kan echter de prijs flink opdrijven.

Acht euro

En dat terwijl de bandjes eigenlijk populair waren omdat ze goedkoop waren en ook nog zijn. Je betaalt er tussen de acht en twaalf euro voor. Ook de productiekosten zijn drie keer lager dan die van vinyl. Volgens een Londense platenbaas, zo meldt 3FM, is juist de tastbaarheid van zo’n bandje iets wat mensen graag willen. “Iets vast kunnen houden geeft je een andere connectie met muziek,” citeert 3FM.

Kleinschalig

Toch is het geluid van muziek vanaf een bandje niet te vergelijken met dat vanaf een langspeelplaat of onze tegenwoordige digitale playlisten via Spotify. Ondanks de groeiende verkoop, blijft het dan ook nog een kleinschalige markt. Kylie Minogue scoort plaats twee als bestverkopende artiest van 2018 op cassette. Mumford & Sons staat op drie.

Bron: ANP, 3FM e.a.

Foto: https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=42481860

Abonneer op onze nieuwsbrief

Volg ons via Facebook